فرزند انقلاب اسلامی

درباره بلاگ

باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیّا شد از بهر قربانی
سوی حسین(ع) رفتن با چهره خونی
زیبا بُود این سان معراج انسانی

جانم حسین جانم ... جانم حسین جانم

۱۸ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۲۹

کتابی برای "خُل پسندها"

مطلبی در معرفی کتاب "جزء از کل" در اینستاگرامم نوشته بودم که دوستان سایت "هفت راه" خواستند تکمیلش کنم تا منتشرش کنند. من هم چیز مختصری به همان مطلب اینستایم اضافه کردم و شد این.



کتاب های پُرحجم باید خیلی خوب باشند که بختِ تا آخر خوانده شدن را پیدا کنند. بالاخره وقتی کتابی نزدیک به 700 صفحه دارد، خواننده باید چیز خاصی در آن ببیند که حوصله کند تا پایان آن را بخواند. "جزء از کل" چنین کتابی است. رمانی حجیم که آن قدر فوق العاده است که تا روزهای آخری که مشغولش هستی حتی یک بار هم به خودت نمی گویی: " بس است دیگر! حوصله ام سر رفت. می گذارمش کنار." آن قدر دو شخصیت اصلی داستان پیچیده و عالی نوشته شده اند و آن قدر غافلگیری های عجیب و غریب در قصّه هست که هر پنجاه صفحه یک بار از فرط هیجان و تحسین و شاید حسادت با صدای بلند درباره نویسنده اش می گویی: "لعنتی عجب مُخی داره."

"جزء از کل" رمانی از نویسنده استرالیایی؛ "استیو تولتز" است. این کتاب اولین رمان این نویسنده است که به خاطرش نامزد دریافت جایزه "بوکر" شد. "جزء از کل" داستان زندگی پدر و پسری است که با باقی آدم های جامعه فرق می کنند. راوی کتاب "اول شخص" است که گاه از زبان پدر، قصه را تعریف می کند و گاهی این پسر است که حرف می زند. "جزء از کل" داستان پدر و پسری استرالیایی است که هم تفاوت هایی باهم دارند و هم شبیه هم اند. عالم این دو نفر عالم خاصی است. عالمی که حالِ کتاب را حالی فلسفی کرده است. فضای "جزء از کل" فضای یأس و دیوانگی و پریشانی است. "مارتین دین" که پدرِ داستان است در کودکی چندین سال در وضعی شبیه کما بوده و مدهوش. بعد در آینده پس از گذراندن دوره های مختلف شیدایی و افسردگی، کارش به تیمارستان می کشد. او رسما دیوانه است و رسما دیوانه نیست. آدمی که در حد یک فیلسوف کتاب خوانده و می فهمد و در عین حال ناتوانی اش در تحمل رنج زیستن کارش را به دیوانه خانه می کشاند.


 "جزء از کل" رمانی پست مدرن است. رمانی که مبانی و مظاهر مدرنیته را نقد می کند. نویسنده سیستم های مدرن را در این کتاب به سُخره می گیرد. "سینما"، "تلویزیون"، "روزنامه ها" و رسانه های جدید، نهاد "آموزش و پرورش" و مدرسه و دانشگاه و ... در این کتاب نقد می شوند و از اطلاق می افتند. فضای پست مدرن کتاب و طنز تلخ و سیاه آن -که البته ناچیز است- آدم را یاد "اتحادیه ابلهان" می اندازد که آن هم از قضا ترجمه "پیمان خاکسار" است.

"جزء از کل" کتابی است باب طبع و سلیقه "خُل پسند" ها. من که یک جورهایی با آن نسبت برقرار کردم و از آن خوشم آمد. تا ببینیم شما چقدر از جنون مندی استقبال می کنید؟


۹۴/۱۲/۱۸
زینب افراخته

نظرات  (۱)

نمیشناسمش این کتاب رو؛ حتی اسمش رو نشنیده ام....دور افتاده ام از جهان زینب! فقط پی کار و بچه داری...باید دیگه سر کار نروم تا وقت زندگی کردن داشته باشم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی